Zářijové projektové dny na naší pastvinské škole

Začal nám nový školní rok. Výrazněji než kdykoli jindy lze letos výraz „nový“ chápat ve více významových rovinách. Po zkušenosti posledních měsíců loňského školního roku se letos nově dokonce mnozí žáci 2. stupně do školy opravdu těšili. Nová jsou naše očekávání, naše představy, naše obavy z toho, zda budeme schopni se nadále postaru každodenně vídat ve třídách se všemi dětmi najednou, nové jsou naše tužby, aby tomu tak mohlo být.

Navzdory nejisté době jsou však pilíře, které se nemění a patří k již dobře zavedenému každoročnímu koloběhu. Patří mezi ně projekty, které naše škola pořádá ve snaze obohatit a oživit klasické metody. Skoro by se chtělo říci, v návaznosti na aktuální situaci spjatou s hrozbou karanténních opatření, že prosté vzájemné setkávání se v prostorách školy by bylo projektem nejkrásnějším. V tuto chvíli nikdo z nás netuší, jakým směrem se situace vyvine, přesto však všichni doufáme, že i letos zažijeme „školu trochu jinak“- vzdělávání skrze netradiční postupy a zážitky v rámci zajímavých projektů.

Již začátkem druhého školního týdne se žáci druhého až osmého ročníku zúčastnili ve třech etapách branného dne. Na sportovním oválu v areálu školy nás lektoři společnosti Presafe, která se zabývá problematikou bezpečnosti, řešením mimořádných událostí a prevencí sociálně patologických jevů, provedli po deseti stanovištích. Některá byla zaměřena na teorii týkající se způsobu řešení krizových situací. Naučili jsme se, jak správně postupovat, napadne-li nás agresor a dozvěděli jsme se, jak konfliktním situacím předcházet. Při skupinové práci jsme vytipovali potenciální rizikové momenty při cestě do školy i při pobytu ve škole. Společně jsme si připomněli pravidla bezpečnosti v dopravě. Jiná stanoviště byla zaměřena prakticky, vyzkoušeli jsme si například rozdělat oheň s použitím křesadel a vatových tampónů, naši schopnost vzájemné spolupráce prověřily balanční plošiny s pingpongovými míčky, vytvořili jsme evakuační vláček. Program byl nabitý, dojmy zůstávají mnohé.

Další projekt nás čeká koncem září: vybrané šesté a sedmé třídy se zúčastní terénního výukového programu s Rezekvítkem. Přímo v terénu si odpovíme na otázky: Jak vypadá řeka od pramene k ústí? Proč vznikají přehrady a další vodní nádrže? Co se ukrývá pod vodní hladinou? Zblízka si prohlédneme nalovené obyvatele vodního světa. Také se staneme výzkumníky a budeme měřit a zkoumat vlastnosti vody. A možná dojde i na tajemný svět sinic. V menších skupinách projdeme různými stanovišti u tekoucí i stojaté vody a jako skuteční vědci sami odhalíme, objevíme a odvodíme zákonitosti, které vodní svět a jeho obyvatele řídí.

Ani školní družina nezůstane pozadu: na konci září plánuje projektový den pro děti 1. – 4. ročníků. Tentokrát zamíří do přírody. Ing. Petra Packová, lektorka Lesní pedagogiky a její spolupracovníci z Lesů České republiky si pro děti připravili rozmanitý program „Život v lese“. Na jednotlivých stanovištích budou děti poznávat dřeviny a jejich semena, která si zasejí do květináčků, dozví se, proč mizí naše lesy a jak pracují myslivci. Vyzkouší si i lovecké signály, zahrají hry a čeká je překvapení ze světa zvířat. Věříme, že počasí vyjde a akce se vydaří.