Školní poradenské pracoviště
Informace o činnosti školního poradenského pracoviště
Součástí ZŠ a MŠ Brno, Pastviny 70, p. o. je školní poradenské pracoviště (ŠPP), které poskytuje standardní poradenské služby výchovného poradce, školního speciálního pedagoga, školního metodika prevence a školního psychologa. Jejich činnost je určena vyhláškou č. 72/2005 Sb. a její nvelou č. 197/2016 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Cílem činnosti ŠPP je zajištění takového prostředí, které žákům umožní se plně a bezpečně vzdělávat s ohledem na individuální potřeby každého z nich.
Mezi běžné činnosti jednotlivých poradenských pracovníků patří:
výchovný poradce:
- zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb žáků
- zajišťování podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
- prevence školní neúspěšnosti žáků
- řešení problémů spojených se školní docházkou
- spolupráce na řešení výchovných problémů
- kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků
speciální pedagog:
- depistáž (včasné vyhledávání) žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- výuka předmětu speciálně pedagogické péče
- zajišťování podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- spolupráce na vytváření plánů pedagogické podpory a individuálních vzdělávacích plánů
- poradenství pro rodiče žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
metodik prevence:
- zajištění a koordinace aktivit školy v oblasti prevence rizikového chování žáků
- poskytování poradenské služby pro žáky a jejich zákonné zástupce v oblasti rizikového chování žáků, zprostředkování kontaktu na odborné pracoviště a participace na intervenci v případě výskytu rizikového chování žáků
- spolupráce na řešení výchovných problémů
školní psycholog:
Činnost školního psychologa ve škole je samostatná poradenská činnost, která není přímou součástí vzdělávací činnosti školy. Jedná se o komplexní službu, kterou škola poskytuje žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům a která vychází ze standardních činností vymezených ve vyhlášce č. 72/2005 Sb. a její novele č. 197/2016 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních, z koncepce a ročního plánu ŠPP.
- spolupráce s třídním učitelem při vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných
- vedení třídnických hodin ve spolupráci s třídním učitelem
- provádění diagnostiky třídních kolektivů
- vytváření podmínek pro posílení pozitivní atmosféry v jednotlivých třídách a ve škole
- provádění opatření k posílení pozitivní atmosféry ve škole
- poskytnutí krizové intervence třídnímu kolektivu
- poskytnutí úvodní poradenské konzultace dítěti, které jej samo vyhledá
- poskytnutí krizové intervence dítěti, které se ocitne v psychicky mimořádně náročné situaci
- provádění šetření a průzkumů ve škole (výskyt rizikového chování žáků apod.) a konzultace zjištěných údajů s vedením školy, výchovným poradcem, školním metodikem prevence a třídním učitelem při důsledném zachování anonymity jednotlivých žáků, kteří se šetření účastnili
- informování rodičů na třídních schůzkách o výsledcích anonymních šetření
- v ostatních případech, zejména při individuální práci školního psychologa se žákem, je nutný individuální souhlas zákonného zástupce