Prevence rizikového chování
Školní metodik prevence:
Mgr. Kateřina Černá (MP pro I. stupeň)
Kontakt:
E-mail: cerna@zspastviny.cz
Tel: 537 026 428
Mgr. Vendula Petrovská (MP pro II. stupeň)
Kontakt:
E-mail: petrovska@zspastviny.cz
Tel: 537 026 443
Školní metodici prevence rizikového chování vykonávají činnosti – metodické, koordinační, informační a poradenské.
Řeší zejména tyto nežádoucí jevy:
- záškoláctví
- šikanu
- rasismus
- xenofobii
- vandalismus
- kyberšikanu
- netolismus ( virtuální drogy )
PREVENCE JE MNOHDY ÚČINNĚJŠÍ NEŽ REPRESE…
Vliv na šíření těchto jevů má rychlost kulturních a sociální změn – dosavadní sociální hodnoty jsou odmítány a pro nové chybí podmínky a vzory. Snaha rychle se přiblížit „novému životnímu stylu“ s sebou přináší řadu negativních důsledků.
Zkušenosti sociálních pracovníků, policistů, soudců shodně potvrzují, že páchání trestné činnosti předurčují:
- disfunkční rodina
- problémy související se školní docházkou
- nestrukturovaný volný čas trávený především mimo rodinu a s vrstevníky
- poruchy chování
- sociální vyloučení
- závislost na návykových látkách
- extremistické postoje
Vliv násilí v médiích na psychiku – desítky let probíhají diskuse o vlivu násilí ve filmech, v televizních pořadech a počítačových hrách na psychiku dětí. Zatímco se diskutuje, stalo se násilí každodenní součástí zpravodajských a ostatních televizních programů, dokonce hrdinové v kreslených pohádkách se chovají agresivně, necítí bolest, ani výčitky svědomí a většinou jsou odměněni. Těžce zraněný hrdina se po filmové rvačce „pouze oklepe“ a pokračuje v pronásledování…
Prostřednictvím této „reality“si dítě vytváří zcela falešnou představu o tom, jak to ve světě chodí. Není tedy divu, že odborníci hodnotí delikventní mládež takto:
- agresivní
- méně ovladatelná
- méně zodpovědná
- malá míra sebekritiky
- větší odolnost vůči stresu
VRAŤME SE K PREVENCI
Nosným prvkem systému prevence je tzv. nespecifická primární prevence. Jde o volnočasové aktivity určené nejširším vrstvám dětí a mládeže.
Primární prevencí rozumíme konkrétní aktivity, jejichž cílem je předejít problémům a následkům soc. pat.jevů. , minimalizovat jejich negativní dopad a další šíření.
Specifická primární prevence. To jsou podpůrné programy pro rizikové skupiny a pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami.
Ochranné faktory ze strany školy
- pečující, podporující a zdravé školní prostředí (informace, sociální dovednosti, hodnotový systém, diskuse)
- jasná a srozumitelná pravidla
- porozumění chování a dynamice vývoje dětí
- děti jsou zahrnuty do rozhodování na školním dění
- zodpovědnost ke školním věcem a povinnostem
Ochranné faktory ze strany rodiny
- pozitivní pouto mezi rodiči a dítětem
- emocionální podpora
- absence ostrého a zlého kritizování
- víra v možnosti dítěte
- jasná pravidla
- důsledná kontrola
Zařazení dítěte mezi vrstevníky
- dítě je součástí pozitivních skupinových aktivit
- dobrá komunikace s vrstevníky (asertivita)
- zázemí a podpora kolektivu